Plezierenvertier.nl

Benalmadena - 29-01-2019  t/m  27-02-2019

Benalmádena  - Costa del Sol

In Benalmádena hebben wij "Casa Joca" voor een maandje gehuurd. We zaten al eerder aan deze zuid-oostkust van Spanje. De eerste keer was dat in Almeria - iets oostelijker gelegen. Maar ook waren we al in Valencia en Barcelona, die aan deze oostkust beide meer naar het noorden liggen en het meer landinwaarts gelegen Sevilla.

De naam BENALMÁDENA herinnert aan Moorse invloeden

Ben Al Madina  =  Zoon van de mijnen

Het dorp heeft 3 kernen:

1) Benalmádena Pueblo: het oude dorp; ligt hoog met            smalle en steile straatjes  (pueblo = dorp)

2) Arroyo de la Miel:   een wat saaier gedeelte waar m.n.      de locals verblijven

3) Benalmádena Costa:  het toeristische, volgebouwde          gedeelte aan zee

Na een rustige vlucht - en deze keer zonder vertragingen, weersproblemen of andere vervelende zaken die het vliegverkeer tegenwerken - komen we rond 21.00 uur aan in Casa Joca.

Benalmádena Pueblo:

Casa Joca ligt in de wijk Benalmádena Pueblo. Dat betekent dus dat wij regelmatig bergje op, bergje af zullen moeten gaan. Maar geen nood. Wij wandelen graag en - wie weet - als we deze zomer nog eens naar Tirol willen om te gaan bergwande-len hebben we nu een mooie warming-up.

Tijdens de eerste ochtendwandeling (we moeten even proviand inslaan voor de eerstkomende dagen) zien we in de verte een wit gebouw met een goudkleurige beeld in top.

Als we dicht in de buurt zijn besluiten we even te kijken wat het voorstelt. En zonder dat het de bedoeling was staan we ineens bij één van de items die op ons lijstje stond om te gaan bezoeken: de Stupa, een Boedhistische tempel.

foto rechts: Mani Wheel:
Bronzen ritueel wiel vol boeddhistische gebeden, gedrukt op papier. Terwijl aan het stuur gedraaid wordt, worden de gebe-den met goede wensen verspreid ten behoeve van alle levende wezens.

Het weer:
De eerste week van ons verblijf zit de wind nog in de noordhoek. Dat betekent, dat het vrij fris is als je in de wind zit. Uit de wind is het echt al heerlijk. De zon schijnt de hele dag. 's Avonds koelt het wel snel af. Wel opvallend is de wind die
's avonds regelmatig opsteekt. Deze giert dan echt om het huis. Maar de volgende morgen schijnt de zon weer en kunnen we eten en loungen op het balkon. Voor de komende weken is er iedere dag 18 graden en de hele dag zon voorspelt.

Het zicht op Benalmádena Costa vanaf ons balkon (jammer van het lelijke elektriciteitshuisje)

Evenals Mijas is Buenalmádena Pueblo een prachtig witgekalkt bergdorpje, een dorpje waar je - als je in deze buurt op vakantie bent - toch even geweest moet zijn. Het heeft leuke gezellige straatjes en een heerlijk pleintje: Plaza de Espana.

Plaza de Espana met in het midden een prachtige fontein met                                            Benalmádena-Pueblo: bergdorpje
La Nina de Benalmádena:  het meisje met de schelp ( Jaime Pimenteel - 1968)

de gezellige straatjes in het witte dorpje Benalmadena Pueblo.

Daarnaast is het wel zo groot dat het een eigen postkantoor heeft, een streekmuseum, een bakker en slager, enkele supermarkten en kiosken en natuurlijk een overdaad aan horeca.

De dorpskerk ligt op een hoogte bij de Jardines del Muro. Vandaar heb je prachtige panorama's richting de Costa.

Benalmádena Costa:

stranden, palmbomen en toeristische bebouwing in Benalmádena - Costa

Parque La Paloma - Benalmádena Costa

Tijdens de 80-jarige oorlog tussen Spanje en de Nederlanden vond o.m. het beleg van Breda plaats. Op een zijmuur van hotel Banares
in Benalmádena-Costa zien we een tegeltableau van het schilderij
"De overgave van Breda"                   door Diego Velaszquez.

Iedere woensdag is er in Benalmádena een zeer grote rommelmarkt naast het Parque la Paloma. En vooral na afloop is het een échte "rommel"-markt. Wat men niet meer mee wil nemen laat men eenvoudig staan. Anderen gaan daar weer in  zitten struinen om te bezien of er nog wat bruikbaars bij zit. Zo niet,dan wordt het ook weer aan de kant gegooid.

Benalmádena - Arroyo de la Miel:

Tegeltableau als herinnering aan Felix Solecio, zakenman en grondlegger
van de wijk
Arroyo de la Miel in Benalmádena

Teleferico:

Vanuit Bednalmádena - Arroyo de la Miel kun je met een kabelbaan omhoog naar de bergtop El Calamorro. Van daaruit heb je prachtige vergezichten.Je kijkt de hele kust-lijn langs van Malaga tot Fuengirola en verder. En tussen deze bergtop en de rand van de Middellandse zee liggen de talrijke dorpjes, die inmiddels uitgegroeid zijn tot gigan-tische toeristenparadijzen. Aan de Costa rijgt het ene dorp zich vast aan het volgende door de vele toeristenverblijven. Goed voor de kas, maar of je dat moet willen? In Zeeland wordt gelukkig nog nagedacht over kustbebouwing, al gaat het rondom Cadzand en Nieuwvliet toch ook al aardig vol-gebouwd worden .......................

De reis met de kabelbaan duurt pakweg een kwartier en zorgt onderweg al voor adembenemende beelden.Je krijgt een mooi beeld van het pretpark Tivoli, de dorpjes, de verkeersaders en het ruige gebergte. Eénmaal boven wordt je beloond met de prachtigste vergezichten, zeker als je ook nog de (korte) wandeling naar de hoogste toppen onderneemt.

Op El Calamorro waren we ook aanwezig bij een roofvogelshow. Indrukwekkend zijn deze beesten als je naar hun schoonheid, klauwen maar vooral naar hun vleugelspanwijdte kijkt.

bijzonder  natuurverschijnsel:

Misschien heeft iemand het al eens eerder gezien, maar voor mij was het een nieuw natuurverschijnsel. Wij lopen naar de bus en worden door iemand tegengehouden. Pas dan we zien we waarom: een hele rij rupsen kruipt "hand-in-hand" (beter gezegd "kop-aan-kont") over het trottoir. Ik tel er zo'n 150 stuks.

We zien op een bepaald moment dat de eerste en de twee-de rups het contact kwijt raken. Onmiddellijk stopt de eerste rups en de tweede is een tiental seconden zoekend naar het contact. Als dat hersteld is komt de hele trein weer in beweging. Toen we 's middags terug kwamen gingen we nog eens kijken op dezelfde plek. Helaas bleken tientallen rupsen de eindstreep niet gehaald te hebben.Ze lagen platgetrapt op de stoep.

Inmiddels hebben we de directe omgeving voldoende verkend. Alle drie kernen van Benalmadena (Pueblo, Arroy de Miel en de Costa) hebben we doorkruist en bekeken. We weten waar we boodschappen moeten halen, uit eten kunnen gaan, waar we de attracties in de buurt kunnen vinden en hoe we deze het best kunnen bereiken. Het openbaar vervoer is hier goedkoop en prima geregeld. Op 500 meter van ons appartement is de bushalte en vandaar uit kunnen we alles in een straal van zo'n 60 km. per bus of trein bereiken. Zeer relaxed!