Plezierenvertier.nl

Deiva Marina

We verlaten ons vakantieadres in Leysin (voor verslag zie http://www.plezierenvertier.nl/reis-plezier/buitenland/zwitserland waar we een prachtige week hebben gehad. We gaan  vol verwachting op pad naar ons volgende doel: Deiva Marina in Italië.

We schatten de reis op zo'n 450 kilometer en zijn dan ook niet van plan om in  alle vroegte te vertrekken. We ontbijten rustig, zetten alle spullen klaar die naar beneden moeten en rond 9.15 uur starten we de motor. Het eerste gedeelte gaat nog over tweebaanswegen maar het is mooi en vooral rustig rijden. Bijna geen verkeer op de weg! Via de Grote Sint Bernardtunnel (6,8 km) verruilen we Zwitserland voor Italië, waar een knorrige douanebeambte met een stugge hoofdknik ons beduidt dat we verder kunnen rijden. Er volgen nog een tiental kilometers tweebaansweg, waarna we de grote baan op kunnen  richting Genua. Een paar honderd kilometer met een gemiddelde snelheid van 130km/uur: dat schiet wel even wat beter op. Opvallend zijn de vele tunnels net voor en na Genua. welgeteld 76 stuks met lengtes variërend van 36 tot  2500 meter. Tegen half drie rijden we de camping Val Deiva op.

Een vriendelijke receptioniste brengt ons onmiddellijk naar de gehuurde caravan. Niet de luxe die we over het algemeen gewend zijn. Het is een redelijk versleten caravan met houten aanbouw en een veranda. De caravan is bedoeld om in te slapen terwijl het houten gedeelte de woonkamer voorstelt. Er staan vier "klein- duimpje-stoeltjes" in, een versleten bankje en een driehoekig tafeltje van 8 dm2, net genoeg om je fototoestel en een boek op te leggen. Een klein keukentje met ongelooflijk scheef hangende kastdeurtjes maakt de kamer compleet. Het is goed dat we vanwege het weer lekker veel buiten kunnen leven, want binnen is het niet veel.

Ons terras is een veranda. Als ik daar zit voel ik mij de ene keer een volbloed Cubaan, de andere keer een sheriff in het wilde westen. Maar het oogt toch wel leuk. En het moet gezegd worden: het toilet en de douche zijn in orde!

ons onderkomen voor een week op camping "Val Deiva"

De "met-hout-overkapte-caravan" vinden we op de hele camping terug. De meest moderne en nieuwe caravan staat onder zo'n afdakje dat naar voren als huisje is uitgebouwd. Ik heb het nooit ergens anders zo gezien en weet ook niet wat de bedoeling hier achter is. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het feit dat de camping ook 's winters open is en het houten gedeelte meer tegen koude beschermt dan een voortent van zeil.

Dit weekend is het op de camping goed vol. Het is nagenoeg onmogelijk een parkeerplaats te vinden.En overal worden auto's voorgezet en/of dubbel geparkeerd. De winkel stelt niet zoveel voor, maar er is wel een mooi en schoon toiletgebouw! En dat is veel waard! Bovendien staat het campingpersoneel steeds voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je eventuele problemen op te lossen.

Er is er één jarig.......hoera, hoera! Eerst ga ik maar even verse broodjes halen in de winkel. Wat een prijsverschil met Zwitserland waar we de afgelopen week voor 6 broodjes € 3,60 moesten neertellen tegen hier € 1,15. En vandaag zal nog wel vaker blijken dat Italië een goedkoop vakantieland is, waar het gaat om de eerste levensbehoeften.

Omdat er in het campingwinkeltje niet veel te halen is gaan we - op advies van de Serena (receptie) - naar Carasco waar de grootste supermarkt van de regio staat, vergelijkbaar met een "Carrefour" in Frankrijk. Dat betekent dus: naast etenswaren ook huishoudelijke apparatuur, fietsen, witgoed, elektrische apparaten en ga zo maar door. Je moet er even voor rijden,maar dan heb je ook wat!

En vooral met een theezeefje waren we blij. Het was de ontbrekende schakel in ons "koffiezetapparaat". In het keukenkastje stond namelijk alleen een apart éénmansfiltertje voor de koffie. Het water onderin moest verwarmd worden waarna het ging werken als een perculator. Ná tien minuten hadden we dan allebei een half kopje warm drinken. Bepaald niet iets waar Hollandse koffiedrinkers op zitten te wachten. Daarom bedachten wij het volgende koffiezetapparaat: een pan om water in te koken, een soeplepel om het water mee uit de pan en in het filter te scheppen en vervolgens de koffie in de thermoskan die we zelf gelukkig bij ons hadden. Alleen het filter ontbrak ons nog. Ondanks  veel zoeken hebben we geen filter te pakken kunnen krijgen en hebben we uiteindelijk besloten om een grote zeef te kopen waar het filterzakje ingezet kon worden. Resultaat? Voor beide steeds voldoende goed smakende koffie!

het aanwezige koffiezetapparaat

het nieuwe koffiezetapparaat

Na de boodschappen zijn we naar het strand gegaan. Daar zitten wij zo'n 3 km. vandaan. Maar het vervoer is hier prima geregeld. Regelmatig komt er een bus die de mensen naar het strand brengt en ook weer ophaalt. Wel 15 diensten per dag en op het drukste tijdstip wel 2 tot 3 keer per uur. Bovendien: geheel gratis! We hebben nog lekker wat wijn gedronken (er was er toch één jarig....) en zijn daarna wat gaan eten. En dat kun je in Italië dus ook goed! Een antipasta ( = voorgerecht), hoofdgerecht, wijn en water voor 2 personen doen we hier af met € 35,00. En dan zit er al twee keer "coperto" bij + fooi! Coperto wordt bijna overal gerekend en is een soort vergoeding voor gebruik van tafelgoed en tafellinnen. De eerste dag is ons goed bevallen en belooft wat voor de komende week.